a4d.lv

Nepareizi pieslēgšanās dati! Mēģini vēlreiz.

Aizmirsi paroli? | Reģistrēties


Inspira

Rail Baltica Rīgas stacija — O+R+V+E+L

<< Projekti

Rail Baltica Rīgas stacija — O+R+V+E+L

Vietējo biroju apvienība (OUTOFBOX, RUUME arhitekti, Vektors T, E. Daniševska birojs, Landshape), kas stacijas konkursā ieguva otru otro vietu, savā priekšlikumā piedāvā principiāli atšķirīgu stacijas plūsmu organizāciju, paredzot galveno ieeju no Vecrīgas puses, kā arī pārveidotu sabiedriskā transporta un vispārējās satiksmes shēmu.

Car free

Brīdī, kad vairākas pasaules metropoles uzstādījušas mērķi tuvāko 15-20 gados kļūt par car-free pilsētām, SMXL, sekojot pasaules tendencēm,  piedāvā radikāli samazināt tranzīta satiksmes plūsmu Stacijai pieguļošajā teritorijā, priekšroku dodot gājējiem, velo un sabiedriskajam transportam. Radot centru aptverošu vienvirziena ielu pārus Elizabetes / Dzirnavu, kā arī Lāčplēša / Ģertrūdes ielās, kā arī atļaujot kreisos pagriezienus no Krasta ielas, iespējams mazināt transporta plūsmu, kura šobrīd izmanto 13. janvāra ielu iekļūšanai pilsētas centrā vai tā šķērsošanai.

Sabiedriskā transporta loks

Abrenes ielu apkalpojošie autobusi turp un atpakaļceļā šķērso Stacijas laukumu. Priekšroka dodama sabiedriskā transporta līnijām, kas savieno pretējās pilsētas apkaimes, neuzkavējoties centrā, kā arī maršrutiem, kuru apgriešanās punkts būtu Stacijas laukums. Esošais pieturu izvietojums ir haotisks un neizprotams ne tikai iebraucējam, bet pat vietējiem iedzīvotājiem. SMXL piedāvā divus viegli atrodamus sabiedriskā transporta mezglus — Dienvidu un Ziemeļu — kas cieši piekļaujas jaunveidotajam Multimodālās stacijas kompleksam. Tiešā redzamības zonā izvietots arī tramvaju loka pieturas punkts, kas pēc tramvaju līniju reorganizācijas aptver visu vecpilsētu un nodrošina viegli izprotamu kustības shēmu.

Zili zaļā struktūra

Konkursa izpētes teritorijas apstādījumu koncepcijas pamatā zaļās un zilās struktūras mijiedarbībā, papildinot to ar punktveida sabiedriskām ēkām.  Zaļā josla turpinās no kanālmalas apstādījumiem gar 13.janvāra ielu līdz Daugavas krastam, bet otra — ar Kārļa baseina paplašināšanu, padarot to par pilnvērtīgu un funkcionālu kanālmalu rekreācijai ar āra baseinu un laivu piestātnēm. Zaļais loks turpina stiepties gar kanālmalu, tirgus teritoriju, garām jaunajam stacijas apjomam, autobusu un kiss&ride zonai, līdz pat Abrenes ielai, kopējā stādījumu sistēmā iekļaujot Kalupes un Katoļu ielai pieguļošo Miera dārzu.

Tilts

Lai nekonkurētu ar vēsturiskajām arkveida konstrukcijām, jaunais tilts veidots askētisks, līdz minimumam samazinot nesošo konstrukciju vizuālo ietekmi un izceļot esošā tilta arhitektoniskās vērtības. Paralēli divu sliežu ceļu izveidei, blakus izvietots gājēju un velobraucēju ceļš, kas pacelts līmenī, no kura skatāma Vecrīgas panorāma. Ceļam pieslēdzas izvirzītas rekreācijas un skatu platformas, tiek nodrošināta funkcionāla sasaiste ar Mūkusalas ielu, Zaķusalu un Krasta ielu. Tilta apdarē ir lietotas gaiša, alumīnija toņa kompozītmateriāla spīdīgas apdares plāksnes, gājēju daļa iesegta ar mīkstu gumijotu materiāls.

Bulvāris +

Pēc dzelzceļa uzbēruma likvidēšanas 13. janvāra ielā tiek veidota jauna caurredzama apbūves struktūra ar galerijām, veikaliem un streetfood ēku pirmajos stāvos. Tā organizēta pieskaņojoties galvenajām Vecrīgas gājēju plūsmām, fiziski un vizuāli sasaistot Centrāltirgu un Vecrīgu. Autoostas ēka daļēji nojaukta, saglabājot vien nelielu arhitektoniski izteiksmīgu ēkas daļu līdzās Kārļa baseinam un pielāgojot to restorāna funkcijai. Atbrīvotajai pilsētas telpai ir plašas iespējas kļūt par sabiedrisku centru, veidojot jaunas, nepārtrauktas publisku aktivitāšu zonas - parku, rekreācijas un iepirkšanās zonas gar ūdensmalu un tirgu.

Stacija XL

Vienkārša, intuitīva un viegli nolasāma telpiskā organizācija ir arī multimodālā mezgla pārveides pamatprincips, kur patreizējie kustību dezorganizējošie komercuzslāņojumi tiek likvidēti un atjaunota kādreizējās stacijas tīrā telpiskā organizācija. Z-D virzienu, kas veica plūsmas pilsēta — biļešu zāle — peroni apkalpošanu, papildina A-R virziena savienojums, gan atgriežot 150 gadus seno izeju ar skatu uz Vecpilsētas torņiem, gan radot jaunu savienojumu ar kvartāliem pilsētas austrumos. Z-D tuneļi pēc pārbuves sadalīti divās funkcionālās zonās: vienā nodrošinot visas dzelzceļam nepieciešamās funkcijas, biļešu kases, uzgaidāmās telpas, bet otrā – starptautiskās autoostas funkcijas. Starp abām zonām komercplatības, kas saglabā ažūru, viegli šķērsojamas telpas raksturu, nodrošinot gan vizuālo, gan funkcionālo saikni starp dzelzceļu un starptautisko autobusu halli.

Ziemeļu vārti

Baltie puscaurspīdīgie stiklojumi, kas ieskauj agrāko stacijas ēku, ar savām gaišajām plaknēm rada sniegotiem plašumiem un ledus kalniem līdzīgas asociācijas. Gaišais tēls ir viegli atpazīstams orientieris pilsētā, kā arī ar gaismas pielietās fasādes spilgti izceļas rudens pelēcīgajās dienās. Baltu pulētu kompozītplātņu apdare dominē arī peronu pārsegumos, kur kombinācijā ar puscaurspīdīgajām sliežu pārsedzēm, rada līdzīgu krāsu salikumu, kā ēkas galvenā fasāde. Asimetriski izvietotais kolonnu solis ir atpazīstams elements ēkā un tiek izmantots arī Stacijas laukumā izvietotas autobusu nojumes dizainā. Nelielā ažūrā būve ne tikai rada ērtības sabiedriskā transporta lietotājiem, bet arī sadala milzīgo, izplūdošo laukumu mazākās, intīmākās telpās, atgūstot pirms pusgadsimta zaudēto Marijas ielas raksturu.

Non-Place / Place

Visu augstākminēto risinājumu kompleksa realizācija ļautu izveidot Rīgas centram raksturīgu vidi, kur ēku konfigurācija, telpas mērogs, programmas konteksts, vides dizains, skatu līnijas un piekļuve, rezultētos vidē, kur ikkatru - gan pilsētas viesi, gan iedzīvotāju, piesaistītu plašā programmas un telpas dažādība, kā rezultātā pilsētu tiktu radīts jaunu dzīves pilns kvartāls, ko daudzi varētu saukt par savu vietu.

01.jpg02.jpg03.jpg04.jpg05.jpg06.jpg07.jpg08.jpg09.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg22.jpg23.jpg24.jpg25.jpg26.jpg27.jpg28.jpg29.jpg30.jpg
saņemti 4 komentāri

Pievienot komentāru:

Komentārs pievienots. Lūdzu, uzgaidi...


Drošības kods (aizpildiet pēc tam, kad komentārs jau uzrakstīts).

© Arhitektūras platforma A4D
Materiālu pārpublicēšanas gadījumā atsauce un saite uz www.a4d.lv obligāta.